Podstawę do nadania stopnia doktora habilitowanego stanowiło osiągnięcie pt. „Synteza i implementacja algorytmów w wielooperacyjnym układzie sterowania ruchem statku”, na które składa się monografia pt. „Wielooperacyjne sterowanie ruchem statku w układzie o strukturze przełączalnej” oraz cykl 8 publikacji naukowych powiązanych ze sobą tematycznie.

Dr hab. inż. Mirosław Tomera w 1990 roku na Wydziale Elektrycznym Politechniki Gdańskiej uzyskał dyplom magistra inżyniera elektrotechniki o specjalności automatyka i metrologia. Na tej samej uczelni, na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa w 2001 roku uzyskał stopień naukowy doktora nauk technicznych w dyscyplinie budowa i eksploatacja maszyn. Obecnie jest pracownikiem Katedry Automatyki Okrętowej Wydziału Elektrycznego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.

Zainteresowania naukowe dr hab. inż. Mirosława Tomery koncentrują się wokół zagadnień związanych z automatycznym sterowaniem ruchem statku, w szczególności dotyczą opracowywania i badania algorytmów sterowania przeznaczonych dla bezzałogowych jednostek pływających.